Řemeslo/Skill 2018

8. ročník, 18. - 20. září 2018, Vysoké Mýto

ŘEMESLO / SKILL 2018

Mezinárodní soutěž učňů v řemeslných dovednostech 

8. ročník

Pardubický kraj, Vysoké Mýto, 18.-20. září 2018

 

ROZHOVOR – Příloha tiskové zprávy – září 2018


„Škola hrou zaujme budoucí odborníky - stavaře díky Stawebnici a virtuální realitě“, říká Pavel Heinrich ze společnosti Heluz

Partnerem soutěže Řemeslo/Skill 2018 je přední český výrobce stavebních hmot – HELUZ cihlářský průmysl v.o.s. Dlouhodobě se věnuje spolupráci se středními odbornými a učňovskými školami, na kterých předává prostřednictvím svých technických zástupců zkušenosti ze stavební praxe včetně informací a trendů v současném stavebnictvím mladým stavařům. Zároveň poskytuje školám i materiální podporu pro možnost praktické výuky.

V rámci moderního vzdělávání přináší HELUZ do odborných škol skutečně soudobé „pomůcky“ pro vzdělávání, které spojují odbornost a zábavu do jednoho, nebo-li „škola hrou“. První z nich je interaktivní aplikace „Stawebnice“. Jedná se o interaktivní učebnici pro budoucí profesionály v oblasti zděných staveb. Tuto příručku lze využít jak v samotných hodinách při výkladu odborné látky, tak také pro samostudium. Druhou vzdělávací aktivitou je využití virtuální reality pro ukázku praktického stavění. Mezi mladými stavaři se jedná o oblíbenou „hru“, kde si osvojí základní postupy a pravidla pro stavbu zdí včetně konstrukčních detailů.

Na podrobnosti jsme se zeptali Ing. Pavla Heinricha ze společnosti Heluz:

Interaktivní příručka Stawebnice je aplikace, která se jednoduše nainstaluje na chytrý telefon, tablet či PC. Každý si pak může prostudovat informace týkajících se stavby zděného domu kdykoliv a kdekoliv. Informace obsažené v příručce je možné podle potřeby aktualizovat online, a tím zajistit aktuálnost obsahu. Zároveň tato interaktivní učebnice umožňuje kromě samotného studia - textu doplněného velkým množstvím fotografií a obrázků - provádět testování nabytých znalostí. Další interaktivní funkcí je možné prohlížet videa z provádění jednotlivých úkonů na stavbě.

Jakou máte odezvu ze škol?

Oslovili jsme více jak 20 odborných škol, které tuto iniciativu vítají. Učitelům i žákům se aplikace v naprosté většině líbí, oceňují aktuálnost obsahu i kvalitu zpracování.  Masivnější používání aplikace očekáváme v tomto školním roce, kdy budou probíhat školení učitelů na vybraných školách. Velký zájem jsme zaznamenali na stavební škole SŠPU v Hodoníně. Zahájili jsme spolupráci se stavební školou ve Vysokém Mýtě, kde očekáváme bližší spolupráci v tomto školním roce.

Pomáhá aplikace i učitelům?

Učebnice slouží i učitelům v tom smyslu, že ji mohou použít ve výuce při promítání ve vyučovací hodině a mohou hodnotit žáky na základě výsledků testování. Pedagogy to baví, protože si zároveň mohou vytvořit svoje testy, a dokonce vlastní kapitoly, které jim zůstávají uloženy a nemusí tak pracně vytvářet stále nové přednášky. Jedná se tedy o propojený systém žáka a učitele prospěšný pro obě dvě strany. Dokážu si představit, že ve výuce bude učitel používat PC a žáci např. „psát“ test na tabletu. Zároveň si každý tuto aplikaci může „odnést“ i do profesního života a velice jednoduše si najít informace, které zrovna potřebuje. Něco takového tady ještě nebylo. Od letošního podzimu bude představena nová verze s dalšími interaktivními 3D prvky, které dodají aplikaci další kvalitativní rozměr a zefektivní a zlidští předávání složitých technických informací. Je tedy na co se těšit

Další oblíbenou hrou je Virtuální realita. Jak si můžeme takovou výuku představit?

Představte si školní třídu, kde chybí asi tak 6 lavic. Místo nich stojí dva malé sloupky s kamerkami a na katedře jsou položeny brýle a dva jednoduché ovladače. Na tabuli se promítá staveniště. Student si nasadí brýle a rázem se vnoří na staveniště jako zedník, s tím, že si nemůže ublížit na zdraví a neušpiní se a nepoškodí žádný materiál. Od učitele dostane za úkol postavit např. stěnu s oknem. A skutečně student může po snadném zacvičení začít zdít, tak jako ve skutečnosti se všemi detaily a osvojit si „na vlastní kůži“ stavební praxi a prohloubit si tak svoje teoretické znalosti. Učitel v tuto chvíli působí jako mistr. Pro studenty velmi působivé, zábavné – skutečně Komenského „škola hrou“ odpovídající 21. století.

Děkuji za rozhovor.

Zdenka Hanyšová Celá



Vizuál Stawebnice

cid:<a href=

Obr.: Ukázka 3D modelu stropní konstrukce – model je možné zvětšovat do podrobného detailu a otáčet ve šech směrech. Stawebnice je neziskový projekt pro vzdělávání budoucích profesionálů ve stavebnictví, který vzniká v rámci spolupráce předních firem na trhu: HELUZ – zakladatel a iniciátor projektu dále pak Bramac, Schiedel, Franken Maxit, Sulko, Velux.